Russisch-orthodoxen Nijmegen vierden jubileum
Afgelopen zaterdag 10 januari vierde - nog volop in de sfeer van het Russische kerstfeest op 7 januari jl. - de Russisch-orthodoxe parochie van de H. Tikhon te Nijmegen haar tienjarig bestaan. "In deze tien jaar is de parochie onder het gastvrije dak van de Byzantijnse Kapel (R.K.) uitgegroeid tot een levendige gemeenschap, waarin Russen, Oekraïners, Georgiërs, Serviërs Grieken en Nederlanders gezamenlijk hun Orthodoxe geloof kunnen belijden en elkaar kunnen ontmoeten."(uit: tekst uitnodiging parochieraad).
Als christen uitgedaagd - Interview met mgr. Mirkis o.p.
Na zes weken tussen Iraakse vluchtelingen in Koerdistan, confronteert YoséHöhne-Sparborth de bisschop van Kirkuk, Yousif Thomas Mirkis, met stevige visies van vluchtelingen op de islam: „IS is de islam, de zuivere islam. IS is de praktijk die Mohammed voorschrijft.” Hoe gaat hij daar als pastor mee om? Want hij pleit juist steeds voor verzoening.
Rome wil hervormen zonder Reformatie
Hervorming is voor een rooms-katholiek nog geen Reformatie. Bij laatstgenoemde beweging ging het om een schisma en om de vorming van een eigen kerk, stelt dr. Paul Hamans (foto links), docent kerkgeschiedenis aan het grootseminarie Rolduc in het bisdom Roermond.
Hamans schreef een tweedelig standaardwerk over de Rooms-Katholieke Kerk. „De kerk is meer dan een sociologische groepering, zij heeft een bovennatuurlijke oorsprong.”
Samen Kerk zijn: Gods geschenk aan elkaar
Wie actief is in de christelijke bediening en/of de berichten in de media volgt die betrekking hebben op een of meerdere kerkgenootschappen in Nederland, zal waarschijnlijk vaak signalen ontvangen dat veel kerken en christelijke organisaties het in deze tijd (heel) moeilijk hebben. Door de toenemende ontkerkelijking en de economische crisis kampen zij met een voortgaande krimp in hun ledenbestanden en met afname van middelen. Een van de gevolgen hiervan is dat er in ons land veel prachtige en gezichtsbepalende kerkgebouwen afgestoten worden.
Concilie in het Mariaklooster
Zondagmiddag 4 januari wordt er concilie gehouden. Alle families of clans vaardigen iemand af. Zaken bespreken. Er zijn drie probleemvragen: de verdeling van de petroleum voor verwarming. Daarover wordt de basisbeslissing die ‚vader Abt’nam, geaccepteerd. Dan gaat het om wooncontainers. De prijs is veel te hoog voor de beperkte winst aan comfort, daarom was Pater Jens tegen.
Jongerenretraite in het Mariaklooster
2 Januari is er, voor mij onverwacht, een invasie: een groep jongeren van de Jozefkerk in Suleimania komt met een Dominicanes en een seminarist van de Jozefkerk ontbijten samen met de jongeren hier. Dan vertrekken ze met een bus om bij de Jozefkerk voor drie dagen een tent op te zetten. Bezinningsdagen voor de jongeren. De grote meerderheid zijn vluchtelingen.
Oud en Nieuw in het Mariaklooster van de Federatieve orde Djahat
Veel hebben we allemaal samen niet, de vluchtelingenhulp langs diverse wegen zorgt dat het noodzakelijke er is. De ene instantie betaalt elke familie een maandgeld, afhankelijk van de samenstelling. Daarvan wordt vooral groente gekocht, eieren, soms vlees, en de kleine noodzakelijke dingen. Sommige ouders houden hun kinderen zoet met zakjes chips. Het klooster is door de eigen reserves heen, heeft de eerste maanden alles betaald.
Bericht uit Suleimaniya - politieke analyses van binnenuit
Een gesprek met Abouna Qais (foto links) over de huidige situatie en toekomst van Irak. Mijn eerste vraag is: Kan deze regering de situatie in Irak op den duur aan? Abouna Qais: „We hebben nu een sociaal zeer intelligente Minister-president. Hij kan de situatie aan. Maar dan moet je eerst bedenken, dat hij een verschrikkelijke situatie heeft geërfd van zijn voorganger.
Bericht uit Suleimaniya - de patriarch komt eten
Zondagmorgen 28 december. In de keuken is inmiddels, plus op de kloostergang, de voorbereiding begonnen van het middagmaal. Patriarch Sako zal langskomen, op weg naar zijn bezoek aan de president van Irak, Taliban, die al enige tijd ziek is. Opmaak dus op grote schaal. Gisteravond hoorde Jens van mij dat hij naar Suleimaniya zou komen, heeft hem gesmst of-t-ie niet even kan aankomen in het klooster? Sms’te terug: jawel, ik kom middageten.
Bericht uit Suleimaniya - hier is God werkelijk aanwezig
En toen vertrok ik naar Sulemania, want in Kirkuk bleek niemand meer tijd te hebben voor iets met mij. „Na Kerst” klonk als vrije tijd, maar de sociale plichten zijn vele; alle afspraken gelden niet meer. Abuna Jens (Duitse oorsprong) vertelt, dat ook van zijn vluchtelingen acht families op pad zijn. „Dat is het vreemde in onze situatie; ze kwamen allemaal met auto’s aan, daarmee zijn ze gevlucht. Maar ze hadden geen onderbroek meer. Hals over kop in de auto’s en wegwezen!”