Het tv-journaal in Polen op 27 januari 2015
Het journaal van het Poolse NOS-journaal, TVP 1, begint als altijd om half acht. Het duurt zo’n 20 minuten, dan reclame, sport, reclame en het weer. Vandaag begon het ook om half acht. Het enige nieuwsitem was de herdenking van 70-jarig bevrijding van Auschwitz-Birkenau.
Auschwitz ligt in Polen
Op een van mijn vakanties in Polen, lang geleden, was ik vlak bij Auschwitz. In Krakow wordt overal reclame gemaakt voor excursies naar de beroemde zoutmijnen van Wielicka en naar Auschwitz. Ik wilde daar niet heen, niet als toerist. Toen ik 10 jaar geleden, vanwege vredeseducatie, vaker in Polen kwam, vroeg mijn buurvrouw in Amersfoort of ik met haar naar Auschwitz wilde gaan. Haar grootouders waren daar vermoord.
Samen eten en eenheid beleven
Vertegenwoordigers van vier verschillende Wijkse kerken hebben op donderdagavond 22 januari met succes een nieuwe vorm uitgeprobeerd om hun onderlinge eenheid te beleven en te bevorderen: samen eten.
Moslimterreur is ultramodern
Moslimterreur komt door “een ontspoorde tegenculturele religieuze modernisering in de context van een conflict om participatie in economische moderniteit. Het fenomeen is niet middeleeuws, maar juist ultramodern”. Dat meent Fred van Iersel en hij schuift de katholieke sociale leer naar voren als voorbeeld voor de positionering van de islam in Europa. Hieronder publiceren we met toestemming van het blad Tertio, waarin deze beschouwing verschijnt, het eerste deel van het artikel. Wie het hele artikel wil lezen kan een gratis proefnummer aanvragen bij Tertio
De blinde vlekken van Karen Armstrong
Schrijfster en ex-zuster Karen Armstrong was in Nederland om haar nieuwste boek "In naam van God" te promoten. Aan haar visie op de relatie tussen godsdienst en geweld schort wel het een en ander.
In de zoektocht naar een vreedzame en nuttige rol van religie in de Europese cultuur gaan veel Nederlanders de weg van de spiritualiteit. De hiermee verbonden verwachting is dat spiritualiteit individueel is, zich in de privésfeer afspeelt en daarbinnen vooral met ervaring, beleving, inspiratie en emotie verbonden is – en in elk geval ver weg van de macht die institutionele religies uitoefenen, waardoor deze Nederlanders spiritualiteit pogen te behoeden voor machtsmisbruik door religieuze en politieke instituties.
Studiedag over iconen als Evangelieverkondiging, 28 maart
Op zaterdag 28 maart vindt in Hernen (bij Nijmegen) op het kasteel een studiedag plaats onder de titel «Heden: de Blijde Boodschap van vreugde!» Iconen als eigentijdse geloofsverkondiging.
Drie icoonschilders uit Nederland en Vlaanderen, orthodox en katholiek, verzorgen zowel (achter elkaar) een lezing als (alle drie gelijktijdig) een workshop/meditatie in een spannend dagprogramma>.>
Paus over oecumene in het vliegtuig tussen Sri Lanka en de Filipijnen

Paus Franciscus bezocht de afgelopen dagen Sri Lanka en de Fillipijnen. Deze beide bezoeken werden gekenmerkt door aandacht voor armoede, het gezin, interreligieuze dialoog.
Ik bid samen, omdat:
In dit artikel beschrijft pater Bernardo den Boer m.h.m. (Mill Hill) zijn persoonlijke ervaringen met de oecumene. Hij heeft lang in Brazilië gewoond en is nu pastor van de Portugeestalige parochie Nossa Senhora de Fatima te Amsterdam. Pater Bernardo hield de overweging in de openingsdienst van de 'Week van Gebed voor de Eenheid' op 14 januari jl., die in zijn parochie plaatsvond. De teksten van de Week van Gebed voor de Eenheid werden dit jaar gemaakt door de kerken in Brazilië.
Openingsviering Week van Gebed voor de Eenheid in Amsterdam
Met enkele Portugese liederen, een symbolische put vlak voor het liturgische centrum, en een jonge man en vrouw die als Jezus en de Samaritaanse vrouw voorin de kerk zitten met een kruik in hun midden is de week van gebed officieel geopend in de Fatimaparochie in Amsterdam. De week vindt op vele plaatsen navolging van zondag 18 tot zondag 25 januari.
Eén met de Ene
Met dit boek wil Kick Bras de diskwalificatie rechtzetten als zou het protestantisme niets met mystiek hebben of willen. Deze diskwalificatie is volgens Bras vooral afkomstig uit de 20e eeuw. Hierin gaven Barthianisme en sociaal activisme de toon aan. Hij hoopt met zijn boek een representatief beeld te scheppen van zoiets als protestantse mystiek, maar ook de kritiek en de worsteling met Rooms-katholieke vormen van mystiek in Nederlandse protestantse kringen gedurende de twintigste eeuw te verhelderen.