Cyrillus en Methodius
Cyrillus en Methodius waren broers van elkaar. Ze waren Byzantijnse christelijke theologen en missionarissen. Ze worden Slavenapostelen genoemd omdat ze het christendom naar de Slavische volkeren hebben gebracht. Ze beïnvloedden de culturele ontwikkeling van de Slavische volkeren door hun missiewerk.
In 862 begon hun werk dat de beide broers zo belangrijk in de geschiedenis zou maken. In dat jaar verzocht vorst Rastislav van Groot-Moravië aan de Byzantijnse keizer Michael III en patriarch Photius om missionarissen om zijn Slavische onderdanen te evangeliseren en om een bisdom te creëren dat onafhankelijk was van de Frankische - Duitse - bisschoppen.
Hiermee schiepen ze in Midden-Europa een kerkelijke aanwezigheid en cultuur die geworteld was in een Slavische beschaving. Dit artikel door Leo van Leijsen - het eerste in een reeks van twee - beschrijft de wederwaardigheden van Cyrillus en Methodius zelf. (Het tweede artikel dat in Pokrof 2021-4 zal verschijnen zal gaan over de invloed van de Slavenapostelen in Midden- en Oost-Europa.)
In eenheid en verscheidenheid waardig persoon-zijn volgens Zizioulas
In het kader van haar stage bij de Katholieke Vereniging voor Oecumene maakt Myrthe Lubbers, student Wereldreligies aan de KU Leuven, interviews met de sprekers op de Webinars over menselijke waardigheid in de Oosters-christelijke theologie. Hieronder vindt u het interview met zr. Hildegard Koetsveld OSB. Haar lezing ging over de opvatting over menselijke waardigheid bij de Griekse theoloog en metropoliet John Zizioulas. Het Webinar van zuster Hildegard kunt u terugzien op het Youtube kanaal van de Katholieke Vereniging voor Oecumene. De link vindt u onder dit interview.
Theosis: imago dei als potentie
In het kader van haar stage bij de Katholieke Vereniging voor Oecumene maakt Myrthe Lubbers, student Wereldreligies aan de KU Leuven, interviews met de sprekers op de Webinars over menselijke waardigheid in de Oosters-christelijke theologie. Hieronder vindt u het interview met Alfons Brüning. Zijn lezing ging over theosis toen en nu. Het Webinar van Alfons Brüning kunt u terugzien op het Youtube kanaal van de Katholieke Vereniging voor Oecumene. De link vindt u onder dit interview.
Perspectief 2021-52 Vredestichters
In dit nummer van Perspectief publiceren we de teksten van het Webinar dat de Katholieke Vereniging voor Oecumene en de Raad van Kerken in Nederland op 20 januari 2021 samen organiseerden, aangevuld met een toegift vanuit het perspectief van de Quakers.
De kerkelijke vredesbeweging was op haar hoogtepunt in de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw. In die jaren waren tal van kerkelijke gemeenten en parochies actief bij het vredeswerk betrokken. Er werden heel wat avondbijeenkomsten over belegd en acties voorbereid. De kerkelijke vredesbewegingen IKV en Pax Christi brachten veel mensen op de been, maar riepen binnen kerken ook tegenspraak op. Daarbij ging het met name over de mate waarin kerken zich direct met grote politieke vraagstukken van oorlog en vrede moeten bezighouden.
Pleidooi voor het invoeren van een oecumene-effectrapportage
De afgelopen jaren is het diverse keren voorgekomen dat kerken, zonder het te willen, met ogenschijnlijk interne besluiten oecumenische relaties schade hebben toegebracht. Zo voerde de Rooms-Katholieke Kerk regels in voor aswoensdagvieringen die oecumenische aswoensdagvieringen waarin protestantse en katholieke voorgangers voorgaan en askruisjes uitdelen, feitelijk onmogelijk maakten. En zo wil de Protestantse Kerk in Nederland HBO-opgeleide kerkelijk werkers de titel ‘pastor’ gaan geven, een titel die in de Rooms-Katholieke Kerk sinds een aantal jaren nadrukkelijk voorbehouden is aan priesters.
Een eeuwenoude inspiratie die tot in het heden reikt.
Het was een boeiende middag met het webinar op 23 april jl. over de betekenis van Antonius de Grote voor het religieus leven in Oost en West. Er waren vier presentaties vanuit verschillende perspectieven. Zuster Monica Raassen, trappistin, was middagvoorzitter. Ze opende het webinar, leidde de sprekers in en leidde de gesprekken die naar aanleiding van gestelde vragen ontstonden.
NBV masterclasses voor predikanten
Wat is er nieuw in de NBV21, de verbeterde editie van de Nieuwe Bijbelvertaling die in oktober verschijnt? Hoe kwam de NBV21 tot stand? Voor welke dilemma’s staan bijbelvertalers? Over die vragen geeft het Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap (NBG) van 25 mei tot en met 11 juni online masterclasses voor predikanten, voorgangers en andere professionals. Deelname is kosteloos, aanmelden kan vanaf vandaag.
NBV21 vanaf vandaag te bestellen
Bijbellezers in Nederland en België kunnen vanaf vandaag intekenen op de NBV21, de nieuwe, verbeterde editie van de Nieuwe Bijbelvertaling. ‘Wie nu een exemplaar reserveert, krijgt dat geleverd zodra de NBV21 in oktober verschijnt’, aldus Stefan van Dijk, manager Ontwikkeling en Uitgeven van het Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap (NBG). Intekenen kan via de boekhandel en het NBG.
‘Walk for Homs’ ter nagedachtenis van Frans van der Lugt (1938-2014) en voor de wederopbouw van Syrië
Amsterdam, 5 april 2021 - Jongste nicht van pater Frans van der Lugt sj organiseert van 5 april tot en met 10 april 2022 een pelgrimstocht van Amsterdam naar ‘s-Hertogenbosch ter nagedachtenis van haar oom en voor de wederopbouw in Syrië.
Pater Frans van der Lugt sj (1938-2014)
Pater Frans van der Lugt sj was jezuïet en gaf zijn leven voor de mensen Syrië. Voor de oorlog organiseerde Frans voettochten, zoals hij deze noemde. Dit waren flinke wandelingen waaraan duizenden christelijke en moslim jongeren meeliepen, want bij Frans was iedereen welkom. Er werd onderweg gedanst, gezongen, gepraat en gemediteerd. Frans woonde als één van de weinige nog in de belegerde Syrische stad Homs, waar hij onder andere hulp bood aan de mensen waarvoor het niet mogelijk was om te vluchten. Op 7 april 2014 werd hij vermoord in de tuin van zijn klooster, waar hij ook begraven is.
Orthodoxe Kerk in Alaska
Huub Vogelaar schrijft in deze Pokrof een boeiend artikel over de Orthodoxe Kerk in Alaska.
Alaska
Alaska geldt als de bakermat van de Orthodoxe Kerk in de Verenigde Staten van Amerika. Sinds het midden van de 18e eeuw namen Siberisch-Russische kolonisten hun geloof mee naar Alaska waar ze rijk hoopten te worden met de bonthandel, de zogeheten fur rush. Ze stuitten er op de eeuwenoude inheemse culturen van jagers gestempeld door het sjamanisme, culturen die de kolonisten al kenden vanuit Siberië. Al snel namen de Russische kolonisten veel lokale praktijken over en als ze ziek waren bezochten ze een sjamaan.