Katholieke Vereniging voor Oecumene

Athanasius & Willibrord

Slide background

ZONDAG VOOR DE OOSTERSE KERKEN - 10 MEI 2020

DE WEG NAAR HET LICHT

Nieuwe categorie

Rome

Reformatie

-

Beraad

"Doof de Geest niet uit"

€ 5,- excl. verzendkosten

Bestel nu!

Slide background

Nieuwe reeks:

Sacramenten in

Oosterse kerken

Slide background

From Conflict to Communion

In het Nederlands vertaald

Slide background

Update: Nu ook Common Prayer

In het Nederlands vertaald

Slide background

The Church

Towards a Common Vision

Faith and Order Paper 214

Een luisterende dialoog

DIMMID2 2Met dit thema trof de regionale vlaams-nederlandse DIMMID-groep zich in Westmalle’s OLV abdij van het H. Hart eind juni. Het was niet toevallig dat de twee conferenties – respectievelijk van Luc Omar Vandenbroeck [algemeen-secretaris van het Executief van Moslims in België] en Henry Vesseur [Abt van de S. Willibrord abdij Doetinchem] cirkelden rond gastvrijheid. In de voorlaatste bijeenkomst te Averbode was immers de Nederlandse vertaling van Pierre de Béthune’s boek over gastvrijheid  "Gastvrijheid is heilig: over intra-religieuze dialoog” aangeboden.

De Béthune was jarenlang algemeen-secretaris van de wereldwijde Monastieke Interreligieuze Dialoog (DIMMID)  en als Benedictijn zeer betrokken bij de regelmatige ontmoeting van westeuropese monniken en monialen met Japanse Zen communiteiten. Maar sinds recente ontmoetingen met Shi’a groepen en o.a. de dramatische gebeurtenis in de Trappisten-communiteit van Tibhirine (en waarschijnlijk ook alles wat er in de westerse samenlevingen veranderde na 9/11) is de interreligieuze dialoog in West-Europa meer verschoven naar de ontmoeting met Moslim geloofsgemeenschappen. "Selem aleikum – Sjalom aleichem - Pax vobiscum”.

Benaderingswijze

DIMMIDIs vergelijking echter mogelijk zelfs als je zorgvuldig de vraag "wat geloven wij" onderscheidt van "hoe beleven we ons geloof?" Zo bijvoorbeeld het getijdengebed, het vasten, de belasting of aalmoezen en de pelgrimages naast de inzet van het geloofsgetuigenis. Een Benedictijn of Trappist vraagt zich dan af "wat (voor soort tekst) is een Regel gebaseerd op de Schriftuitleg van de vroege patres?". De ontmoeting bij gastvrijheid is een kantelmoment voor gast en gastvrijheidgever: "waarom kruist iemand mijn pad?" wordt een geloofsvraag. Een vraag die tijdens onderlinge discussies des te urgenter kan worden.

De dagbijeenkomst werd “onderbroken” door een middaggebed met Soefi geloofsbroeders (en een –zuster uit de regio Antwerpen en Brussel) en de nonnen bij het koorgebed van de Trappistenbroeders in de kerk. Verschillende vormen van liturgische gastvrijheid, zoals beide sprekers op verschillende wijze gast waren in de ruimten van de abdij : “hoe lieflijk zijn uw woningen” [ps. 84.2] of “in het huis van Mijn vader zijn vele woningen…” [Joh.14.2]. Zouden dan toch de misjkenot en de monai naar elkaar verwijzen?

Te gast zijn

Onvermijdelijk wordt een referaat over het “te gast zijn” van een Moslim in West-Europa gekleurd door het vreemdelingschap voor wie het lastig moet zijn om de sociaal-culturele dimensie en consequenties te onderscheiden van de persoonlijke geloofbeslissing. Die vaak een nieuwe relatie binnen de eigen familie betekent. Men wordt "gast in eigen huis”. Dit ligt anders voor de monastieke gastvrijheid, hoewel ook dom Vesseur gevoelig was voor het feit dat iemand die nooit zelf (langdurig) gast – en dus afhankelijk - geweest is in een andere omgeving zich dat moeilijk kan inleven. Mensen betrokken in missie en apostolaat ondervinden aan den lijve wat dat met je doet. Bij de intrede van de monnik vraagt hij aan God en zijn medebroeders "suscipe me…” en is niet langer gast.

Broederschap en gastvrijheid

Dom Henry merkte op hoe in de Brief aan de Hebreeën [8.11] gesproken wordt over broederschap en gastvrijheid: God is gastheer voor de volken. Het Johannesevangelie spreekt over het niet-vanzelfsprekende van gastvrijheid: "Hij kwam tot de zijnen en ze hebben Hem niet herkend” [1.10-11]. De Regel maakt duidelijk dat er een verschil is tussen de antieke en vroegchristelijke gastvrijheid. In Cap. 53 heet het "dat alle gasten moeten worden ontvangen als Christus zelf” [Matt.25.35]. Eerst het gebed en pas daarna de vredeswens of – kus. Tijdens zijn verblijf mag het silentium en het vasten gebroken worden maar de gastvrijheid mag niet ten koste van het eigen engagement gaan. Een afweging zonder de ander uit te sluiten. En plaats maken voor messiaanse verwachting. Die betekenis werd later teruggegeven door de jongste Moslim deelnemer die getuigde dat hij het kloosterleven in de huidige tijd als een geschenk beschouwt, een geschenk dat zichzelf moet beschermen. Over vrijheid gesproken ….

Volledige Agenda >



 

22
mrt
Utrecht
Dynamiek Stichting voor Cultuurhistorisch Onderzoek organiseert: Reis door licht en duisternis - Het mysterie van

08
mei
Den Bosch
Het Midden-Oosten wordt al jaren geteisterd door oorlog. Syrië en Irak zijn zwaar gehavende landen. De

10
mei
In het christelijk Oosten staan liturgie en spiritualiteit sterk in het teken van de verrijzenis. Een

05
juli
Utrecht
Wil je meer weten over oud-katholieke theologie? Ook in 2020 is er een summerschool “Old Catholic

 

 

Laatste lezersreacties:

  • Geert van Dartel zei Meer
    Dat kan. Stuur uw email adres s.v.p. naar dan sturen we het door aan... 9 uur geleden
  • Hans Kragten zei Meer
    Ik zou graag in contact komen met pastor Van Doorn! Hij kent mij zeker nog van vroeger. Is dat nog mogelijk? 9 uur geleden
  • Geert van Dartel zei Meer
    De weggevallen zin is weer teruggekeerd. zondag 19 januari 2020
  • Idelette Otten zei Meer
    Onderaan pag. 47 is een zin weggevallen, nl.
    - van de Hervormde Kerk bleek te zijn en de termen... vrijdag 03 januari 2020
Inloggen


 

 

Deze website wordt mede mogelijk gemaakt door een
bijdrage van de Commissie Projecten in Nederland (PIN)
van de Nederlandse Religieuzen (KNR).


 

 

 

Katholieke Vereniging voor Oecumene
Emmaplein 19D 5211 VZ 's-Hertogenbosch
T:  073-7370026   M: 

KvK 51477351
IBAN-nummer:  NL97 INGB 0000 8019 19
IBAN-nummer:  NL73 INGB 0001 0876 28 

 

LogoWebsiteANBI