Katholieke Vereniging voor Oecumene

Athanasius & Willibrord

Religieus leven in Oost en West

Jezus antwoordde hem:

'Als je volmaakt wilt zijn, ga dan naar huis, verkoop alles wat je bezit en geef de opbrengst aan de armen;

dan zul je een schat in de hemel bezitten.

Kom daarna terug en volg Mij.’

Anthonius als bezieler

Zondag voor de Oosterse Kerken - 2 mei 2021

Samengeroepen om vredestichters te zijn

Dialoog tussen Doopsgezinden en Katholieken

Verslag van de Internationale Dialoog tussen de Rooms-Katholieke Kerk en de Mennonite World Conference 1998-2003, uitgave van de Katholieke Vereniging voor Oecumene, Den Bosch, 2020, 180 pp.

Bestel nu!

€ 10,00

exl. verzendkosten

Heruitgave

Oecumenisch Directorium

€ 7,- excl. verzendkosten

Bestel nu!

Nieuwe categorie

Rome

Reformatie

-

Beraad

"Doof de Geest niet uit"

€ 5,- excl. verzendkosten

Bestel nu!

Slide background

Nieuwe reeks:

Sacramenten in

Oosterse kerken

Slide background

From Conflict to Communion

In het Nederlands vertaald

Slide background

Update: Nu ook Common Prayer

In het Nederlands vertaald

Slide background

The Church

Towards a Common Vision

Faith and Order Paper 214

Moslimterreur is ultramodern

website preview

Moslimterreur komt door “een ontspoorde tegenculturele religieuze modernisering in de context van een conflict om participatie in economische moderniteit. Het fenomeen is niet middeleeuws, maar juist ultramodern”. Dat meent Fred van Iersel en hij schuift de katholieke sociale leer naar voren als voorbeeld voor de positionering van de islam in Europa. Hieronder publiceren we met toestemming van het blad Tertio, waarin deze beschouwing verschijnt, het eerste deel van het artikel. Wie het hele artikel wil lezen kan een gratis proefnummer aanvragen bij Tertio

Over de oorzaken van fundamentalistische terreur wordt dezer dagen veel gepubliceerd. In mijn overtuiging is het zo dat een belangrijke context hiervan wordt gevormd door de achterstand in de arbeidsparticipatie en woonsituaties van etnische groepen waarin de islam geïncultureerd is. Deze etnisch-religieuze groepen ondervinden vooral de nadelen van economische en technologische modernisering, en hebben daarom minder reden om zich met de modernisering te identificeren.

Het is allesbehalve toevallig dat juist de economische en culturele modernisering in Iran onder de sjah van Perzië in de jaren zeventig van de vorige eeuw de opkomst van islamitisch fundamentalisme heeft bevorderd.

Haves en have notswebsite preview20T780

De economische modernisering leidt immers tot verkleining van de machtsafstand tussen haves en have nots, laat de machtskloof overbrugbaar schijnen en maakt daardoor de beperkte economische participatie minder aanvaardbaar. In de crises en de conflicten die hierop volgen, valt men terug op de – veronderstelde en geromantiseerde – culturele en religieuze oriëntaties van voor de economische modernisering.

Deze logica van de reductie van de machtsafstand geldt momenteel voor de gehele moslimwereld. Die vervult dankzij de olievoorziening een centrale rol in de mondiale energiepolitiek, maar de moslimbevolking als geheel profiteert hier te weinig van. Het gevolg is toename van assertiviteit: de islam wordt een factor van hoop en woede, en de meest ongeduldigen onder de uitgeslotenen radicaliseren bij gebrek aan hoop: hun besef van eigenwaarde is toegenomen, maar de verwachtingen inzake participatiemogelijkheden houden hiermee geen gelijke tred. In deze visie wordt economische achtergrond serieus genomen, maar niet uitgespeeld tegen de culturele factoren in de radicalisering.

Moslimterreur is, zo bezien, niet “middeleeuws”, maar juist integendeel: ze is ultramodern. Ze betreft een ontspoorde tegenculturele religieuze modernisering in de context van een conflict om participatie in de economische moderniteit.

Wegen uit moslimterrorisme

..........

 

U kunt het hele artikel lezen door een gratis proefnummer te bestellen bij Tertio. Het gaat over het nummer 780 van 21 januari 2015

Volledige Agenda >



 

23
apr
Zoombijeenkomst
Antonius (251-356) werd geboren als kind van rijke ouders. Al op jonge leeftijd – na de dood van zijn

20
mei
Zoom
De Katholieke Vereniging voor Oecumene en de Leerstoel “Orthodoxie, Mensenrechten, Vredesopbouw in Europa (PThU,

27
mei
Zoom
De Katholieke Vereniging voor Oecumene en de Leerstoel “Orthodoxie, Mensenrechten, Vredesopbouw in Europa (PThU,

10
juni
Zoom
De Katholieke Vereniging voor Oecumene en de Leerstoel “Orthodoxie, Mensenrechten, Vredesopbouw in Europa (PThU,

24
juni
Zoom
De Katholieke Vereniging voor Oecumene en de Leerstoel “Orthodoxie, Mensenrechten, Vredesopbouw in Europa (PThU,

 

 

Laatste lezersreacties:

  • Martine zei Meer
    Hallo hoe gaat het met jullie? zondag 07 maart 2021
  • Geert van Dartel zei Meer
    Beste Richard, het zullen online lezingen zijn. De bijeenkomsten duren ook niet langer dan een uur... vrijdag 19 februari 2021
  • Geert van Dartel zei Meer
    Beste Hans, ik zag u inderdaad vertrekken. Het geluid was bepaald niet optimaal, maar het hing er... maandag 15 februari 2021
  • Richard Sleegers zei Meer
    In de e-mail stond dat het online lezingen zijn (via ZOOM). Ik hoop echter dat de lezingen - die... dinsdag 09 februari 2021
Inloggen


 

 

Deze website wordt mede mogelijk gemaakt door een
bijdrage van de Commissie Projecten in Nederland (PIN)
van de Nederlandse Religieuzen (KNR).


 

 

 

Katholieke Vereniging voor Oecumene
Emmaplein 19D 5211 VZ 's-Hertogenbosch
T:  073-7370026   M: 

KvK 51477351 - RSIN 809400698
IBAN-nummer:  NL97 INGB 0000 8019 19
IBAN-nummer:  NL73 INGB 0001 0876 28 

 

LogoWebsiteANBI