Sacramenten in Oosterse kerken
In het oosters christendom (orthodox en katholiek) spelen de sacramenten – ofwel, zoals deze christenen zelf doorgaans zeggen, de “mysteriën” – een essentiële rol in het kerkelijk leven. In een serie artikelen over de sacramenten in oosterse kerken wordt hun belangrijke plaats nader belicht door christenen uit deze kerken zelf. Uiteenlopende tradities – Byzantijns, Koptisch, Chaldeeuws et cetera – komen hierbij aan het woord.
Het wijdingssacrament in de Byzantijnse traditie
Hieronder wordt de priesterwijding beschreven zoals die gedaan wordt in de Byzantijnse traditie van de oosters-orthodoxe kerken en de grieks-katholieke (geünieerde) kerken. Bij beide geschiedt de priesterwijding op gelijke wijze, behalve waar in sommige grieks-katholieke kerken er latinisaties bij de wijdingen bestaan. (Die blijven hier ongenoemd.)
Syrisch-orthodoxe eucharistieviering
De eucharistieviering in de Syrisch-orthodoxe Kerk heet Qurobo. Dat is Syrisch voor ‘aanbieding’, ‘offergave’. Hoe verloopt deze dienst?
Het Heilig Kruis als eigen sacrament
Geheel eigen aan de Assyrisch-Apostolische Kerk is dat ze het Heilig Kruis als een apart sacrament heeft. Wat betekent dat voor deze kerk?
De Heilige Desem ofwel een bijzonder sacrament
De Heilige Desem in de Assyrisch-Apostolische Kerk van het Oosten is een sacrament dat geheel eigen is aan deze kerk. Het speelt een rol in twee rituelen; het bakken van het eucharistische brood en de zogeheten hernieuwing van de Heilige Desem.
Ziekenzalving en qandil in de Maronietische Kerk
Hoe wordt de ziekenzalving gevierd in de Maronietische Kerk? Ze wordt gevierd in samenhang met een andere dienst, de zogeheten qandil.
De biecht in de Armeense Kerk
De Armeense Kerk kent zeven sacramenten. Allereerst Doop plus Vormsel, dan de Eucharistie, het Huwelijk en de Ambtswijdingen. Verder kent men nog een vorm van zalving, die alleen is voorbehouden aan priesters om deze te ontvangen na hun dood als eerbetoon aan hun geestelijk ambt. En men kent de biecht. De biecht heeft in de Armeense kerk een eigen karakter, typisch voor die kerk.
Hemels Brood & Geestelijke Drank (Recensie)
Twee maanden geleden, eind januari 2018, is de uitgave van de Syrisch-Orthodoxe Eucharistieviering gepresenteerd in het Syrisch-Orthodoxe klooster te Glane-Losser, het centrum van het Syrisch-Orthodoxe aartsbisdom in Nederland.
Het huwelijk volgens de Chaldeeuws-katholieke Kerk
‘Moment suprême’ in alle oosterse christelijke trouwplechtigheden is de kroning van bruid en bruidegom. Ook in de Chaldeeuwse Kerk wordt het bruidspaar gekroond met huwelijkskronen. Pastoor Firas Ghazi Youssif is priester van deze kerk in Nederland. We vroegen hem te schrijven over hoe de huwelijksplechtigheid in zijn kerk verloopt.
Wijding tot priester in Koptisch-Orthodoxe Kerk
In de serie ‘Sacramenten in Oosterse Kerken’ wordt de derde bijdrage geleverd door Vader Yosab T. Michael. Hij schrijft over de ambtswijding van (diaken en) priester in zijn Koptische Kerk.
Ziekenzalving ofwel Qandilo in Syrisch-Orthodoxe Kerk
In deze serie ‘Sacramenten in Oosterse Kerken’ wordt de tweede bijdrage verzorgd door mevrouw drs Salaam Somi, Syrisch-orthodox theoloog en als pastoraal werkster actief in het justitiepastoraat voor Orthodoxen. Zij spreekt over het sacrament van de ziekenzalving in de Syrisch-Orthodoxe traditie, dat bij zeer speciale gelegenheden wordt toegediend.