De Doop als teken van eenheid

Jaargang 68 Nummer 1

Dit artikel gaat over een onderzoek door Nathan Noorland naar dooperkenning en de betekenis van het doopsel in de Russisch-orthodoxe Kerk.

Het onderzoek

Hoe gaat men om met het erkennen van een doopsel dat in een kerkgemeenschap buiten de Oosters-orthodoxe Kerk is bediend. Om praktische redenen werd het onderrzoek beperkt tot de Russisch-orthodoxe Kerk in Nederland. Het werd voor Nathan Noorland een verkenning die bestond uit diepte-interviews met een aantal priesters, het regelmatig meevieren van de Goddelijke Liturgie in verschillende parochies, het meemaken van een doopviering in de doopkapel van Amsterdam en het letterlijk ondergedompeld worden in de vele literatuur over dit onderwerp. Het artikel neemt ons mee in dit onderzoek.

 

Overige artikelen

Dolf Bruinsma schrijft over Aidan Hart's visie op de schoonheid van iconen. Paul Baars  bekeek de Macedonische film 'God bestaat, haar naam is Petrunia' en bespreekt die. Het artikel van Katja Tostaja gaat over het werk van vader Georgij Kotsjetkov die met name spreekt over het verwerken van het Sovjet-verleden in het huidige Rusland. In

15 Afbeelding2

de meditatie komt Sabas de Geheiligde ter sprake, de heilige die het befaamde Mar Saba-klooster nabij Jeruzalem stichtte. Nick Pouls geedt een verslag van de digitale conferentie 'Global Orthodoxy: Transnational Oriental and Eastern Christian Communities in the Twentieth and Twenty-First Centuries'. Leo van Leijsen bespreekt het proefschrift van Gied ten Berge "Pelgrimeren met een missie' over het Palestijnse 'Kom en zie'-initiatief en de rubriek 'Byzantijnse Liturgie' handelt over het antimension, van de hand van Johan Meijer.

Foto:
Doop in een Orthodoxe kerk.