Duitsland
Dit jaar komt het materiaal voor de Week van Gebed voor de Eenheid uit Ottmaring in Duitsland.
Bij U is de bron van het leven (Ps. 36,6-10)
Hemelhoog, Heer, is uw liefde, tot in de wolken reikt uw trouw. Uw rechtvaardigheid is een ontzaglijk gebergte, uw rechtsorde is zo ruim als de oceaan. U redt mens en dier. Hoe kostbaar, God, is uw liefde: goden en mensen mogen schuilen onder de schaduw van uw vleugels. Zij voeden zich met de overvloed van uw huis; U drenkt hen met de stroom van uw vreugde. Ja, bij U is de bron van het leven; omdat U licht geeft, zien wij licht.
Ik maak weinig oecumenische bijeenkomsten mee van wat voor aard ook of er is een 'liturgisch moment' voorzien. Dat kan een bijbellezing zijn, een overweging, een gebed, een lied, of een combinatie van deze vier. Een obligaat nummer, zo lijkt het. En misschien is dat ook wel zo, in die zin dat de 'oecumenische activist' het nodig heeft zijn of haar werk even te onderbreken en zich te keren tot de Bron waar al onze activiteiten beginnen en eindigen. Wie op enige manier actief is in de oecumene verplicht zichzelf tot bidden. Die kan niet zonder.
Natuurlijk is dat bidden en is zeker een oecumenische gebedsdienst zelf ook weer een activiteit, maar dan toch een van een heel eigen aard. Bij het gebed mogen we alle eisen die in onze cultuur aan 'werken' gesteld worden even vergeten; we hoeven even niet doel- en resultaatgericht bezig te zijn. Sterker nog, als we ons werken onderbreken voor het bidden, geven we daarmee te kennen dat we het doel waarop ons werken gericht is niet kunnen beschouwen als het adequate resultaat van onze inspanningen. Bidden getuigt van het vertrouwen dat we de verwezenlijking van het doel dat we najagen kunnen overlaten aan de Ander die God is. Het ontneemt aan ons werken het karakter van verbetenheid en fanatisme. Daarnaast doet het gebed ook nog iets anders. Het bepaalt ons tot de zaak waarom wij bidden, en dat op tweeërlei wijze. Het beweegt diegenen die haar niet zo belangrijk achten haar toch ernstig te nemen èn het geeft degenen die vanwege het uitblijven van concrete resultaten vermoeid en teleurgesteld raken de moed om vol te houden.
Als het gerekte liturgisch moment dat de Week van Gebed voor de Eenheid is niet bestond, moest het alsnog worden ingesteld.
Ton van Eijk
voorzitter Raad van Kerken in Nederland
Materiaal
Achtergrondinformatie en liturgisch materiaal voor de Week van Gebed voor de Eenheid 2002.