ruan crew

Wat kunnen kerken doen om mensen bij de boodschap van het Evangelie te brengen? Persoonlijk naar anderen toe gaan en hen uitnodigen is nog steeds de beste manier. Kerken in Nederland willen dat samen stimuleren door op 9 en 10 september een Kerkproeverij te organiseren. Het idee is om vrienden en bekenden uit te nodigen voor een kerkdienst. Het initiatief wordt ondersteund door KRO-NCRV en de EO. Op de webstie www.kerkproeverij.nl is meer informatie te vinden. Op deze website gaan we een reeks artikelen publiceren over de voorbereidingen op de Kerkproeverij. Wat staan er achter dit initiatief en wat hopen zij er mee te bereiken? Welke kerkgemeenschappen doen mee en hoe bereiden zij zich voor? Vandaag een artikel van Ruan Crew, priester in de Anglicaanse Kerk die het initiatief onder de aandacht van de Raad van Kerken bracht.

In 1991 voerde Kellogg seen advertentiecampagne voor Corn Flakes, met de slogan: ‘Ben je vergeten hoe het smaakt?’ Of Corn Flakes werkelijk een bepaalde smaak heft, stond niet eens ter discussie. De oneliner was bedoeld voor al die mensen die vroeger van het iconische ontbijt hebben genoten en die later andere ontbijtvormen zijn gaan nuttigen. Het was een roep op de ingeslagen weg terug te keren tot dat wat goed, eenvoudig en gezond is.

Anglicaans initiatiefcsm logo kerkproeverij 07f9fa9160

‘Terug naar de Kerk Zondag’ is een initiatief uit het Verenigd Koninkrijk, begonnen in 2004. De campagne bidet een jaarlijkse mogelijkheid voor kerken en voor hun leden om mensen uit te nodigen om met hen naar de kerk te gaan, gewoonlijk voor een special dienst die gehouden wordt op de laatste zondag in september. Het is special ontwikkeld voor diegene, die recent nog in een kerk zijn geweest voor bijvoorbeeld een huwelijk, een doop of een begrafenis, en ook voor de vele mensen die naar de kerk gingen toen ze jonger waren om de zondagsschool te bezoeken – maar die sindsdien niet meer een kerk hebben bezocht. Ze ontvangen een eerste invitatie voor een ‘Terug naar de Kerk Zondag’- dienst, ze worden aangemoedigd om daarna ook terug te keren voor andere special gebeurtenissen, zoals de in populariteit groeiende diensten met advent en kerst.

Invitatie

Het hart van het idee bestaat uit een ‘invitatie’. In onze seculiere samenleving zijn veel mensen die niet over de drempel durven te gaan van een voor hen onbekende kerk. Maar een verrassend groot aantal mensen zal dat wel doen als een vriend hen uitnodigt. En een vriend zal eerder iemand uitnodigen om naar zijn of haar kerk te gaan als de dienst wordt opgezet al seen ‘zoekers vriendelijke’ dienst, dat wil zeggen toegankelijk, begrijpelijk en niet bedreigend. Dat vraagt om een inspanning, zowel van de organiserende kerk als van de individuele leden. Het vraagt om steun op national niveau, en die wordt onder meer geboden door de website www.seasonofinvitation.co.uk. En het werkt.

Zou deze aanpak succesvol kunnen zijn in Nederland? Dat is moeilijk te voorspellen. Kerken die de kracht van de persoonlijke uitnodiging ontdekken lijken meer groei te kennen dan andere kerken – of minder teruggang.

Stel je voor dat iemand honderd schapen heft en er een zoek raakt? Zou hij de 99 schapen niet in het open veld laten en gaan om het verloren schaap terug te vinden? (Lukas 15: 4).

Dit artikel verscheen eerder in het Oecumenisch Bulletin van de Raad van Kerken