Willibrordzondag 2017 - Preekschets en voorbede
'De ware hervorming vandaag, voor onze kerken en voor de samenleving in haar geheel, zou er weleens in kunnen bestaan, dat we eerlijk tegenover onszelf en anderen zijn over onze kwetsbaarheid en onze beperktheid. Wij maken het leven niet. Wij maken de samenleving niet. Ons leven is pas dan vervuld en ‘geslaagd’ wanneer we afzien van zelfprofilering en zelfhandhaving door ons te richten op Christus alleen.'
Gehangen Heiligen - Nieuw boek over de martelaren van Gorcum (recensie)
De inleiding van het boek 'Gehangen Heiligen' vermeld dat de schrijvers hebben besproken tot welke groep lezers ze zich zouden richten. De uitkomst van deze bespreking wordt niet vermeld, maar ik vermoed dat ze zich richten op een brede groep mensen die zich geraakt weet door het verhaal van de martelaren, het bedevaartsoord in Brielle of een kerk die naar deze Martelaren is genoemd. Het gaat de schrijvers niet alleen om katholieken, maar ze schrijven ook voor mensen met een andere achtergrond.
Wat heeft de Reformatie ons gebracht?
In het kader van de viering van 500 jaar Reformatie gaat de estafette ”Als een lopend vuur” door Nederland. De provincie Noord-Brabant is in september aan de beurt. In ‘s-Hertogenbosch was het thema “Rome – Reformatie”. Op zaterdag 16 september waren er in ’s-Hertogenbosch in dat kader een drietal bijzondere activiteiten, georganiseerd door de classis ’s-Hertogenbosch, de Katholieke Vereniging voor Oecumene en de afdeling ’s-Hertogenbosch van de International Christian Fellowship.
Veertig jaar na het begin van de IKV Campagne
‘Nooit geloven in wat je ziet, steeds weer zoeken naar wat je gelooft’
Veertig jaar geleden startte de IKV campagne in Utrecht in een vergaderzaal van het Stiltecentrum. ‘Help de kernwapens de wereld uit, om te beginnen uit Nederland.’ Ik was daar bij en daar ben ik nog steeds dankbaar om. Ik was in 1977 net bij het IKV tewerkgesteld als gewetensbezwaarde militaire dienst. Toch was dit Interkerkelijk Vredesberaad (later opgegaan in PAX) geen pacifistische club, het was zelfs niet zomaar een anti(kern)wapenbeweging. Het was een politieke beweging, daarenboven een gelovige beweging.
Oecumenische ontmoeting in Bergen op Zoom
In het kader van 500 jaar Reformatie vond in de Ontmoetingskerk van Bergen op Zoom op vrijdag 1 september 2017 tijdens een oecumenische viering de overdracht van het ‘estafettestokje’ - als een lopend vuur - vanuit Zeeland naar West-Brabant plaats.Voor het herdenkingsjaar 500 Jaar Reformatie in 2017 heeft de Protestantse Kerk in Nederland ( PKN ) een estafette door alle Nederlandse provincies georganiseerd. Van 31 oktober 2016 tot 31 oktober 2017 reizen Luthers 95 stellingen symbolisch door het land en elke provincie voegt daar een eigen stelling aan toe. Aan Brabant en Noord-Limburg is het thema Rome en de Reformatie toebedeeld. Om de beurt dragen in vier weken tijd achtereenvolgens Bergen op Zoom, Oosterhout, ’s-Hertogenbosch en Gennep het estafettestokje aan elkaar over.
Vreemd intrigerend
“Dit boek moet je lezen.” Miek Derks van uitgeverij Betsaida in Den Bosch geeft me een saai uitziend boek dat thuis op de stapel ‘nog te lezen’ belandt. Als het na enkele weken aan de beurt is, lees ik eerst de flaptekst (achterop), waar ik getroffen wordt door de uitspraak van Paul Gillis, ooit docent aan de priesteropleiding van Den Bosch: ‘Dit is het mooiste boek dat ik ooit gelezen heb.’ Vervolgens check ik wie het boek vanuit het Frans vertaald heeft: Filip De Rijcke, de rector van dat seminarie. Die moet kennelijk ook geraakt zijn.
Studiedag Oecumenisch Forum voor Katholiciteit over de katholieke Luther
Luther wilde geen nieuwe kerk stichten, hij was uit op het herstel van de ene heilige katholieke en apostolische kerk van Christus. Hij was niet ‘protestant’, of evangelisch, hij wilde katholiek zijn in de brede zin van het woord. De protestantse Lutherkenner Joop Boendermaker noemt Luther dan ook ‘een katholiek hervormer’. En kardinaal Walter Kasper schrijft: ‘Luther dacht er niet aan om de stichter van een aparte hervormde kerk te worden. Zijn doel was de vernieuwing van de katholieke kerk, dat wil zeggen van het hele christendom, vanuit het evangelie’. De vraag is wat deze katholieke Luther de kerken van vandaag te zeggen heeft.
'Herdenking van de Reformatie'
Ignatius van Loyola nodigde uit om aan het einde van een dag, samen met God terug te kijken op de dag. Hij noemde deze terugblik het ‘levensgebed’ en deelde het op in drie punten: 1.Dank U, 2. Sorry, 3. AUB. Als protestants/lutherse zuster, sinds 27 jaar geëngageerd in een katholieke gemeenschap met Ignatiaanse spiritualiteit, sinds 8 Jaar in dienst van de Gemeenschap Chemin Neuf in Nederland in de Sint Paulusabdij te Oosterhout, neem ik u graag mee in een ‘levensgebed’; een persoonlijke terugblik op de afgelopen jaren en de weg van eenheid onder de christenen.
Einführung in die Ökumene in Süd-Korea
Nach dem Ergebnis der Volkszählung 2015 sind 43,9 % der gesamten Bevölkerung von knapp 50 Millionen in Süd-Korea religionszugehörig. 19,7 % der Koreanerinnen (9,6 Millionen) sind Protestanten, 15,5 % (7,6 Millionen) Buddhisten, 7,9 % (3,8 Millionen) Katholiken und 0,8 % (360.000) gehören anderen Religionen an. Die Geschichte der protestantischen Kirchen in Korea begann ziemlich spät mit der Ankunft der ersten zwei Missionare aus den USA im Jahr 1885. Trotz der kurzen Geschichte haben die Protestanten innerhalb von 130 Jahren mit ihrem Einsatz in der Ausbildung und der Verkündigung des Evangeliums einen beachtlichen Missionserfolg erzielt.
Ecumenical remembrance in the U.S.A.
How is the quincentennial anniversary in 2017 of the Protestant Reformation and the subsequent Catholic Reform being remembered in the U.S.A.? Personally speaking, evidence that it is being remembered in a variety of ways is found in the several remembrances to which I have been invited to participate. With the aim of ecumenical reconciliation, which is the restoration of unity among all Christians, it is being remembered through ecclesial repentance, involving an examination of conscience for taking mutual responsibility for the division among Christians; spiritual re-orientation, recognizing that we are brothers and sisters in Christ, who have a common cause in the Gospel, and, last but not least, theological re-thinking.