Stap voor stap de weg van Jezus gaan (boekrecensie)

Rob van UdenKort geleden had ik onverwachts een dakloos meisje in huis. Ze vroeg me een Bijbel, waarin ze kon lezen. Ik wilde het haar niet moeilijk maken en gaf haar 'Stap voor stap, de weg van Jezus gaan' van Gerrit ten Berge. Ze nam het boek dankbaar aan en nestelde zich op de bank tegenover mij. Ze las in een redelijk tempo door het boek heen, legde af en toe het boek neer en staarde uit het raam, alsof ze iets wilde overdenken. Later vertelde ze dat ze geraakt was door de beschrijving van Jezus in een omgeving vol onbegrip. En ze las dat ze niet bang hoeft te zijn. Voor mij was het een prachtige aanbeveling van dit mooie boek.

Evangelischstap voor stap 1 0

Gerrit ten Berge, onderwijzer in groep 8, heeft meerdere Bijbelse boeken voor jongeren op zijn naam staan. In 'Stap voor stap' vertelt hij aan de hand van veertien bijbelteksten over het lijden van Jezus. Zijn schrijfstijl lijkt gevoed door de kinderbijbels die hij waarschijnlijk vaak in zijn lessen heeft gebruikt. Ik meen een moderne variant op het maatschappij gerichte woordgebruik van Karel Eykman en op de inlevende stijl van Dina Cramer-Schaap te herkennen.

De schrijver ís overigens niet enkel leraar, maar hij schrijft ook over leraren: "zelfs de meest briljante godsdienstleraar is een kleine jongen vergeleken met Jezus." Een typerende zin. Bij herhaling lees ik dat wij, mensen, onder de maat blijven, dat het kwaad in onze genen zit en dat we afhankelijk zijn van het reddende handelen van Jezus. Met gevoel voor pathos geeft de schrijver aan dat in het lijden en sterven van Jezus "het gruwelijke gevecht om het heil" wordt uitgevochten.

Hartstochtelijk

Gerrit ten Berge vertelt zijn verhaal in korte alinea's en onderbreekt zijn vertelling met vragen en overwegingen. Ik moest wennen aan de spreektaal, die hij gebruikt, maar zie ook hoe hartstochtelijk hij zijn best doet om met zijn lezers in gesprek te gaan. Hij stelt veel vragen. N.a.v het verhaal over Jezus aan de avondmaalstafel vraagt hij: "Wie van ons wil graag een verrader genoemd worden?"(blz 51) Hij wil dat de lezer zich identificeert met het verhaal en zichzelf bevraagt.

Soms worden de vragen nog persoonlijker: "Op wie lijk ik? Ben ik een volgeling van Jezus en handel ik
daarom zoals Hij zou doen? Of heb ik nog steeds mijn eigen agenda? Zoals Judas? Die vraag kan heel confronterend zijn. Is mijn liefde voor Jezus zuiver en echt? Of houd ik de schone schijn op?"

Als hij schrijft over het sterven van Jezus aan het kruis, lijkt hij zelfs de laatste eventuele verdedigingsmuren van zijn lezer te willen slechten: "Drie uur lang woedt de allesvernietigende woede van God tegen de hele wereld. Dat
klinkt gewichtig en dreigend, maar ook nog lekker veraf. Daarom een flinke stap dichterbij: drie uur lang woedt de allesvernietigende woede van God tegen de zonde van ..... (vul op die stippen je eigen naam maar in)."

Eigen gedachten

Ark Media wil bijdragen aan de verspreiding van de Bijbel in Binnen- en buitenland en dit boek past in hun fonds. 'Stap voor stap' is een vlot geschreven en prachtig vormgegeven boek. Gerrit ten Berge gaat op een evangeliserende manier de dialoog aan over de schrift. Wat mij betreft, wordt die dialoog echter té
hartstochtelijk gevoerd. Steeds worden me vragen gesteld, maar wordt mijn antwoord ook serieus genomen? De verteller lijkt mij koste wat kost mee te willen slepen naar het kruis en van daaruit naar de verrezen Heer. Wie zich niet wil laten meeslepen, zou net als het dakloze meisje dat bij mij in huis was, af en toe het boek moeten wegleggen, afstand nemen van de vertelling en zorgvuldig zijn eigen gedachten vormen.

Gerrit ten Berge,'Stap voor stap, de weg van Jezus gaan', Uitgever Ark Media, Amsterdam 2014, prijs € 19,95

Volledige Agenda >

Geen komend evenement!