|
In 't veld
Onder 'In 't veld' biedt de vereniging reeksen artikelen aan van mensen die in het maatschappelijke en kerkelijke veld oecumenisch actief zijn. De vereniging wil op deze wijze het brede veld van de oecumenische inzet zichtbaar maken, over de grenzen van haar eigen traditie heen. Wij streven daarbij een vrije ruimte na. De beschreven oecumenische opvattingen en inzichten vallen daardoor niet noodzakelijk samen met de oecumenische opvattingen en inzichten binnen de Katholieke Vereniging voor Oecumene. Steeds hebben wij de auteurs een viertal vragen voorgelegd maar hen de ruimte geboden een persoonlijke inkleuring te geven.
Wilt u op de hoogte blijven van de nieuwe bijdragen die in deze reeksen verschijnen, geef u dan op voor de nieuwsbrief 'In 't veld'. Dat kan door een account aan te maken en u (na inloggen) via het menu-item Users en vervolgens 'Mijn mailinglijst' op te geven voor deze nieuwsbrief. U kunt zich hier ook voor onze overige nieuwsbrieven aanmelden.
Ave Maria – Franz Schubert
Er zijn twee muzikale arrangementen van het ‘Ave Maria’ die niet of nauwelijks te vermijden zijn in deze reeks. De eerste, van Bach/Gounod, beschreef ik in het vorige artikel. De versie van Schubert is ongetwijfeld net zo bekend. En hoe opvallend: even min als de setting van Bach/Gounod is Schuberts arrangement niet in eerste instantie gecomponeerd als een ‘Wees gegroet’ aan Maria!
Wees gegroet Maria
‘Ave Maria’: zonder twijfel het bekendste gebed binnen de Rooms-Katholieke kerk sinds de vijfde eeuw van onze jaartelling. Bronnen over het gebruik van dit gebed stammen overigens pas uit de elfde eeuw. In een aantal korte artikelen wil ik graag ingaan op de muzikale invulling van het ‘Ave Maria’ en een aantal componisten uitlichten dat zich liet inspireren door de woorden van het gebed.
Tsjajkovski - Het lied van de Cherubijnen
"Spijt hebben van het verleden,
verlangen naar de toekomst,
en nooit tevreden zijn met het heden:
dat is wat ik mijn hele leven heb gedaan.”
Een kerstlied uit Oekraïne dat de wereld veroverde
Volkomen blank en in onwetendheid ging ik op zoek naar een Russisch lied om de kerst in te luiden en om het jaar 2018 waardig af te sluiten. Veel was er niet te vinden op mijn favoriete muziekkanaal. Wat bombastische, nogal vals zingende Russische mannenkoren. Niet mijn ding. Maar na enig zoeken vond ik plotseling een parel in de oester die zich welwillend opende: “Shchedryk” van de Oekraïense componist Mykola Leontovych (1877-1921).
SALISBURY revisited (3) - Iets om over te zingen: de opkomst van het meisjeskoor
Sinds de vroege Middeleeuwen is de zang in Engelse kathedralen voorbehouden aan mannen. Aanvankelijk vertegenwoordigden de jongens-sopranen de hoogste stem in het koor, naast de geestelijken die de alt (countertenor) de tenor en de bas zongen. Eeuwenlang is deze werkwijze een diepgewortelde traditie gebleven.
Ruim 20 jaar geleden waarschuwde de ‘Campaign for the Traditional Cathedral Choir’ (CTCC) dat ‘de toekomst van de Engelse koorjongen in toenemende mate in gevaar kwam’. Verandering lag op de loer…
Salibury revisited - Symboliek
Salisbury revisited - Reis naar een zingende kathedraal
In 1978, precies 40 jaar geleden, reisde ik af naar Engeland om het Southern Cathedrals Festival bij te wonen. Een jaarlijks terugkerend fenomeen waar de drie meest zuidelijk gelegen kathedralen roulerend als gastlocatie fungeren. Salisbury, Winchester en Chichester. Dat jaar was het de beurt aan Salisbury, de kathedraal die ik alleen kende van een olie op canvas schilderij door John Constable (1776-1837).
Vrede, Gerechtigheid, Heelheid van de Schepping - nog steeds actueel
Het motto van de door Surinaamse vrouwen voorbereide Wereldgebedsdag op 2 maart 2018 luidt “En God zag dat het goed was …” – “A heri grontapu di Gado meki bun doro, dóro!” (Genesis 1,1-31). Op de Australische website is dit als volgt toegelicht: “In den beginne schiep God uit de chaos. Maar alles wat geschapen werd, vond zijn plek in de schepping. Alles stond met elkaar in verbinding – de aarde met het licht, de wateren met de hemel, de zaden van de bomen met de levende schepselen en de mens met God. Niemand kon zonder de ander bestaan, en de bron van alles was God. Er was goedheid in dat geïntegreerde systeem van relaties. Maar daarvoor was de verplichting tot zorg dragen van wezenlijk belang. En wij weten dat wij falen!
Gebed voor de eenheid in Utrecht
Al meer dan honderd jaar wordt in januari de Gebedsweek voor de Eenheid gevierd, eerst met de Anglicaanse en de RK Kerk, sinds 1948 ook met de Wereldraad van Kerken, en sinds een aantal jaren ook nog met de Evangelische en Pinksterkerken. Zo bidden anno 2018 Katholieke, Protestantse, Lutherse, Anglicaanse, Orthodoxe, Evangelische en Pinksterchristenen gezamenlijk tot onze ene God en Vader om de eenheid van de algemene en katholieke KERK, die het Lichaam van onze ene Heer Jezus Christus is en probeert te zijn.
28 januari 2018 - Viering in de Paaskerk. Gebedsweek voor de eenheid.
De Paaskerk van de Protestantse Gemeente in Oss was vandaag tot de laatste plaats bezet voor de oecumenische dienst in de jaarlijkse Gebedsweek voor de Eenheid. Voorgangers waren ds. Henk Spoelstra en pater Tom Buitendijk o.carm. Van de door de Caribische Raad van Kerken voor de orde van dienst aangereikte teksten en liederen was dankbaar gebruik gemaakt. Het koor van de Titus Brandsma parochie had ook het door Gert Landman vertaalde lied 'De rechterhand van God' ingestudeerd. Het werd door de kerkgangers voluit meegezongen. Hieronder de preek van p. Tom Buitendijk o.carm.